Optimizing of Human Resource Development Management through Positive Habituation at SMAK Santo Yoseph, Bali
DOI:
https://doi.org/10.47134/jsd.v2i3.3691Keywords:
Human Resource Development, Positive Habituation, School ManagementAbstract
The process of character building for human resources through the application of management at SMAK Santo Yoseph in the positive habituation program is the focus of this research. This research was conducted with the aim of knowing the school management applied at SMAK Santo Yoseph in shaping the character of human resources (HR) such as teachers and students through several policies and creative programs of SMAK Santo Yoseph. The research method used is qualitative with the aim of providing a descriptive and in-depth explanation of the management of SMAK Santo Yoseph in shaping the character of students. Habitus theory proposed by Pierre Bourdieu is used in this study to analyze the positive habituation program for students at SMAK Santo Yoseph. The results of this study show that positive habituation has a good impact on teachers and students of SMAK Santo Yoseph. This research provides internal implications, namely that it can be a study material for analyzing school management for researchers. The external implication of this research is that it can be a reference material for various parties who need related information.
References
Abdullah, M. (2018). Manajemen mutu pendidikan di sekolah peran kepemimpinan kepala sekolah, profesionalisme guru, dan partisipasi masyarakat dalam peningkatan mutu pendidikan di sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 190- 198. DOI: https://doi.org/10.17509/jpp.v17i3.9612
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk karakter religius peserta didik melalui metode pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1). DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312
Anggraini, A. C., Bahri, S., & Siswanto, S. (2024). Peran Manajemen Hubungan Masyarakat dalam Membangun Citra Lembaga di SMP Negeri 13 Rejang Lebong (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).
Ariska, R. S. (2015). Manajemen kesiswaan. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 9(6).
Asih, D., & Hasanah, E. (2021). Manajemen kesiswaan dalam peningkatan prestasi siswa sekolah dasar. Academy Of Education Journal, 12(2), 205-214. DOI: https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.461
Ansori, W. S., & Muthali’in, A. (2024). Pengembangan Civic Intelligence Melalui Organisasi Kemahasiswaan (Pada Kegiatan Badan Eksekutif Mahasiswa Fkip Ums) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Ayuningsih, F. S., & Falah, Irfan, F. (2020). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam ( IPA) Siswa Kelas IV SDN 1 Cileuya Kecamatan Cimahi Kabupaten Kuningan. Jurnal Lensa PENDAS, 5(2). https://doi.org/https://doi.org/10.33222/jlp.v5i2.1637 DOI: https://doi.org/10.33222/jlp.v5i2.1637
Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah. (2024). Profil Sekolah SMAK Santo Yoseph. Accessed on November 26, 2024, dari https://dapo.kemdikbud.go.id/sekolah/0A6231D007E462B40ED6
Hidir, A., & Malik, R. (2024). Teori Sosiologi Modern. Yayasan Tri Edukasi Ilmiah.
Hermanto, B. (2020). Perekayasaan sistem pendidikan nasional untuk mencerdaskan kehidupan bangsa. Foundasia, 11(2). DOI: https://doi.org/10.21831/foundasia.v11i2.26933
Linda, L. (2024). Peran guru pendidikan agama Katolik dalam pendidikan iman dan karakter anak di sekolah. Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama, 2(1), 119-126. https://doi.org/10.55606/jutipa.v2i1.243 DOI: https://doi.org/10.69932/kardia.v2i2.31
Masrum. (2017). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 9(1), 1-15.
Murni, M. (2019). Manajemen tenaga pendidik dan kependidikan. Jurnal of Education Sciences and Teacher Training (Intelektualita), 5(02). http://dx.doi.org/10.22373/ji.v5i02.4445
Nantara, D. (2022). Pembentukan karakter siswa melalui kegiatan di sekolah dan peran guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2251-2260. DOI: https://doi.org/10.55719/jt.v6i1.222
Nugroho, M. A., & Ni’mah, K. (2018). Konsep Pendidikan Islam Berwawasan Kerukunan pada Masyarakat Multikultural. Millah: Journal of Religious Studies, 337-378. DOI: https://doi.org/10.20885/millah.vol17.iss2.art8
Paudi, S., Haris, I., & Suking, A. (2020). Kinerja wakil kepala sekolah menengah pertama dilihat dari tugas pokok dan fungsinya. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(2), 192-205. DOI: https://doi.org/10.21831/jump.v2i2.34636
Pramana, M. E. A., & Trihantoyo, S. (2021). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Budaya Sekolah Di Jenjang Sekolah Dasar. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 764-774.
Purwati, Faiz, A., Asifah, N. L.., Oktaviani, A., Widianingsih, Hadistia, P., & Hafidz A. S. (2024). Penerapan Budaya Positif Untuk Mewujudkan Karakter Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka. Attractive : Innovative Education Journal, 6(2), 328–337. https://doi.org/10.51278/aj.v6i2.1360
Purwati, M. L. K., Subyantoro, S., & Wagiran, W. (2024). Peranan Guru dalam Manajemen Peserta Didik Untuk Meningkatkan Kualitas Peserta Didik. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(1), 1073-1090. DOI: https://doi.org/10.30605/onoma.v10i1.3436
Rusyanti, T., Arafat, Y., & Destiniar, D. (2021). Manajemen hubungan masyarakat dalam membangun citra sekolah. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 753-762.
Sabariah, S. (2022). Manajemen sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 116-122. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1764
Saifullah, A., & Hanif, M. (2024). Metode Pembiasaan Dan Keteladanan Untuk Mendidik Karakter Siswa Di Smp It Mutiara Ilmu Sokaraja. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 8361-8371.
Salim, A., Siraj, S., & Marsithah, I. (2023). Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan kualitas pendidikan pada sekolah menengah pertama 1 Meulaboh di Aceh Barat. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 3250-3268.
Suranto, D. I., Annur, S., & Alfiyanto, A. (2022). Pentingnya manajemen sarana dan prasarana dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 59- 66. DOI: https://doi.org/10.33578/kpd.v1i2.26
Tarmidzi, & Sugiarti, I. Y. (2019). Pengaruh Kultur Serta Kebiasaan dan Pembiasaan Positif Di Sekolah Terhadap Karakter Religius dan Peduli Lingkungan Siswa SD Di Kota Cirebon. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 3(1), 248-256. DOI: https://doi.org/10.20961/jdc.v3i2.35192
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: Metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910.
Yulianti, Y. (2021). Pentingnya pendidikan karakter untuk membangun generasi emas Indonesia. CERMIN: Jurnal Penelitian, 5(1), 28-35. DOI: https://doi.org/10.36841/cermin_unars.v5i1.969
Yusanto, Y. (2020). Ragam pendekatan penelitian kualitatif. Journal of Scientific Communication (JSC), 1(1). DOI: https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764
Zahra, A. P., Rahmadhani, D., & Ramadhani, S. (2024). Analisis Kebutuhan Guru dalam Pembentukan Karakteristik Siswa dengan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Negeri 98 Pekanbaru. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal, 4(5), 539-552.
Zakaria, M., & Arumsari, D. (2018). Jeli Membangun Karakter Anak. Bhuana Ilmu Populer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nadia, Khairunissa Aura Fatimah, Fike Windi Nufria Wati, Sefia Citra Aditya, Riana, Dwi Sartika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.