People’s Likes Analysis to Read Crime News (Phenomenological Study on Instagram @kupas_lampung)
DOI:
https://doi.org/10.47134/converse.v2i1.4513Keywords:
Crime News, Phenomenology, Instagram, SocietyAbstract
The purpose of this study was to determine the factors that influence public interest in crime news on the Instagram social media platform @kupas_lampung, to determine the impact of crime news on the views, attitudes and actions of Instagram followers @kupas_lampung in everyday life, and to determine how to package crime news that should be presented on the Instagram social media platform @kupas_lampung. The research method used in this study is a qualitative method with a phenomenological approach, which means an approach by studying the direct experiences of the followers of the Instagram account @kupas_lampung. The results of the study show that public interest in crime news on Instagram @kupas_lampung is influenced by the need for up-to-date and accurate information about security. The presentation of news that is short, clear, and equipped with visuals attracts users' attention, despite concerns about sensationalism. This news has an impact on the views and actions of followers, making them more aware and vigilant about security, and encouraging social interactions that increase collective awareness. Therefore, news packaging should prioritize clarity, accuracy, and the use of relevant visuals, with simple language and attention to the protection of victim privacy.
References
Anesti, S., & Diniati, A. (2024). Perencanaan Media Sosial Instagram @Kampunginggrisbdg dalam Membangun Customer Engagement. Jurnal Ilmiah Komunikasi (JIKOM) STIKOM IMA, 16(01), 1. https://doi.org/10.38041/jikom1.v16i01.334
APJII. (2021). Peluang Penetrasi Internet dan Tantangan Regulasi Daerah. Retrieved from Buletin APJII EDISI 79 Janurari 2021. https://apjii.or.id/downfile/file/BULETINAPJIIEDISI79Januari20211
Butsi, F. I. (2019). Mengenal Analisis Framing : Tinjauan Sejarah dan Metodologi. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Communique, 1(2), 52–58.
Dirgantari, A. S. (2024). Dasar-Dasar Komunikasi: Pengantar Komprehensif Untuk Pemahaman Proses Komunikasi. PT Media Penerbit Indonesia.
Fadila, R. N. (2024). Tantangan Jurnalistik di Era Digital. In Kompasiana. https://www.kompasiana.com/desyana58165/6130fa8806310e0611426a12/tantangan-jurnalistik-di-era-digital
Firdaus, K. A. (2021). Penerapan Bahasa Jurnalistik pada Kategori Berita Hukum. 3(2), 205–226. https://doi.org/10.15575/reputation.vxix.xxxx
Hijriani. (2024). Kebebasan Pers , Tanggung Jawab dan Etika Jurnalistik dalam Lingkungan Media Online yang Kompetitif. 6.
Irwan. (2015). Kebijakan Redaksional Harian Berita Kota Makassar Dalam Penyiaran Berita Kriminal Di Kota Makassar. Jurnal Komunikasi KAREBA, 361–368.
Kuen, M. M. (2019). Analisis Isi Sensasionalisme Berita Kriminal (Studi Kasus Program Inews Dan Kompas Sulsel). Jurnal Ilmiah Pranata Edu, 1(1), 14–26. https://doi.org/10.36090/jipe.v1i1.192
Listari, A., & Ismandianto, I. (2021). Penerapan Bahasa Jurnalistik pada Kategori Berita Hukum Kriminal Datariau.com. Jurnal PIKMA : Publikasi Ilmu Komunikasi Media Dan Cinema, 3(2), 76–84. https://doi.org/10.24076/pikma.v3i2.457
Mardjianto, F. L. D. (2022). Modul Literasi Digital Untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: Aliansi Jurnalis Independen.
Moleong, L. J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. XXXV. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Prasetyo, D., Komunikasi, I., & Riau, U. M. (2024). Peran Kode Etik Jurnalistik dalam Menjaga Objektivitas Media Massa di Era Digital. 8, 43164–43168.
Rizky, B. C., Karim, A., & Nurliah. (2020). Penerapan Diksi Bahasa Jurnalistik pada Berita Kriminal Asusila di Surat Kabar Samarinda Pos. Jurnal Ilmu Komunikasi Fisip Unmul JASIMA, I(1), 20–34.
Rokhman, M. K. (2023). Tinjauan Hukum Pers Pada Berita Kriminal Di Surat Kabar Kedaulatan Rakyat (Review of Press Law on Criminal News in Kedaulatan Rakyat Newspaper). Jurnal Hukum Dan HAM Wicarana.
Rosemarwati, T. U. (2019). Penggunaan Media Sosial sebagai Sumber Berita oleh Jurnalis Media Daring di Indonesia. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 23(2), 101. https://doi.org/10.31445/jskm.2019.1744
Sihotang, D. H. (2022). 10 Tahun kupastuntas.co menjadi portal berita rujukan masyrakat Lampung. Retrieved from Kupastuntas.Co. https://www.kupastuntas.co/2022/09/16/10-tahun-kupastuntasco-menjadi-portal-berita-rujukan-masyarakat-lampung
Suciska, W., & Gunawibawa, E. Y. (2020). Pola Konsumsi Berita pada Kelompok Khalayak Digital di Kota Bandar Lampung. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 17(2), 249–266. https://doi.org/10.24002/jik.v17i2.2484
Sulthan, M., & Istiyanto, S. B. (2019). Model Literasi Media Sosial Bagi Mahasiswa. Jurnal ASPIKOM, no 6, 1076. https://doi.org/10.24329/aspikom.v3i6.280
Sunarto, S., Nurul, H., & Amida, Y. (2022). Analisis Isi Etnografis: Gaya Jurnalisme Media Konvensional dan Media Baru di Era 4.0. In Doc-Pak.Undip.Ac.Id. http://doc-pak.undip.ac.id/11692/1/Analisis Isi Etnografis Monograf.pdf
Tarigan, E. K. (2025). Peran Media Sosial Dalam Menegakkan Hukum Di Zaman Digital Di Indonesia. 19, 188–201.Winora, R., Besman, A., & Hidayat, D. R. (2021). Penerapan Kode Etik Jurnalistik dalam Penulisan Berita Kriminal pada Media Online Infobekasi.co.id. Jurnal Kajian Jurnalisme, 4(2), 165. https://doi.org/10.24198/jkj.v4i2.29323
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.